Veelgestelde vragen
Is een schip een drijvend hotel?
Ja en nee. Met een schip wordt in de eerste plaats een ‘varend’ schip bedoeld, d.w.z. een schip met eigen voortstuwing, volledig onder klasse. De inzet van een schip heeft daarmee van per definitie een tijdelijk karakter.
Een ponton, of een schip dat niet meer onder klasse (gekeurd) is, is voor de (binnenvaart-)wet geen schip meer, maar een drijvend bouwwerk en valt daardoor onder we Woningwet.
Wat kost het om een schip te huren?
Je huurt een schip altijd op basis van full charter. Dat betekent dat je een dagprijs betaalt die is gebaseerd op volledige bezetting. De prijs is afhankelijk van de capaciteit, de leeftijd en de uitrusting van het schip en van de duur van de charterperiode. Wanneer je grote aantallen werknemers moet huisvesten, is de prijs per bed voor een hotelschip concurrerend met die van een regulier hotel, of een huurwoning. Naarmate de duur van de charterperiode toeneemt, kunnen we een scherpere prijs offreren.
Met welke kosten moet ik rekening houden?
Inbegrepen bij de dagprijs van het schip zijn:
De huur. Deze is altijd inclusief de voorgeschreven nautische bemanning, het technisch onderhoud, keuringen, scheepsverzekeringen en internet.
Niet inbegrepen en dus bijkomend, zijn overige dienstverlening, zoals hospitality en/of transport tussen schip en werkplaats en variabele kosten, waaronder alle vormen van energie en kadevoorzieningen, alsmede gebruiksschade die aan het schip en/of inventaris wordt toegebracht.
Waar kan het schip liggen?
River Roots zal op basis van de projectlocatie helpen bij het vinden van een ligplaats en het verkrijgen van de benodigde vergunningen en evt. benodigde ontheffingen. Concreet betekent dit dat we zo duidelijk mogelijk met u in kaart brengen wat u van plan bent en wat de impact daarvan zal zijn op de omgeving. Wanneer geen ligplaats kan worden gevonden, kunnen wij uiteraard ook niet leveren.
Bij het zoeken naar een ligplaats is het van belang om een strategische plek te kiezen. Dat kan zo dicht mogelijk in de buurt van de projectlocatie zijn, of een ligplaats die ten opzichte van meerdere werklocaties goed bereikbaar is.
Vanaf hoeveel personen kan ik een schip inzetten?
Dat is in principe aan de opdrachtgever. Je betaalt altijd de dagprijs van het schip, op basis van full charter. Wij zullen altijd proberen een schip te vinden dat zo goed mogelijk aansluit bij uw behoefte.
Wanneer je ervoor kiest om niet alle bedden te benutten, wordt de pp-prijs navenant hoger. Je kunt er ook voor kiezen om een schip te gebruiken voor een combinatie van slaapvertrekken en kantoorruimte.
Hoelang kan ik een schip gebruiken? Wat is de minimale en de maximale beschikbaarheid?
In theorie kun je een schip al inzetten voor korte projecten, van bijvoorbeeld enkele maanden. Gezien de voorbereidingen, het werk en de kosten die ermee gemoeid zijn, kun je echter stellen dat de inzet van schepen aantrekkelijker wordt naarmate de duur van het contract langer wordt. Bij langere inzet zijn financiële risicos’s beter beheersbaar, waardoor de kosten omlaag gebracht kunnen worden.
Is er internet aan boord?
Ja, de schepen die wij inzetten zijn voorzien van een WiFi netwerk en Starlink, met voldoende snelheid om te kunnen videobellen.
Dienstverlening. Wat doen jullie allemaal?
Ons doel is om u zoveel mogelijk te ontzorgen. Daarom bieden we een totaalpakket aan. We kunnen u ondersteunen bij de volgende zaken:
Scheepsbemiddeling en -makelaardij
Organiseren van ligplaatsen, vergunningen, ontheffingen, kade-voorzieningen (walstroom, water, riolering)
Scheepsmanagement
Accommodatie
Catering (team aan boord, dagelijkse versbereiding)
Overige hospitality aan boord (facilitaire diensten zoals receptie, hotelmanagement, schoonmaak, wasserijdiensten)
Organiseren van recreatiemogelijkheden/activiteiten aan boord
Organiseren van transport tussen schip en werklocatie (Walk-to-Work)
Hoe gaat het inhuren van een schip in zijn werk?
In het kort verloopt het proces langs onderstaande fasen:
Fase 1 Voorbereiding/Kwartier maken:
Verkenning en planning
Schouw
Ligplaats, vergunningen
Kade-voorzieningen
Contract opstellen op basis van heldere afspraken, algemene en bijzondere voorwaarden (dit doen wij ism PYCOTT)
Fase 2 Implementatie:
Mobilisatie
Onafhankelijke 0-meting
Veiligheidsplan en inspectie
evt. Project-specifieke technische aanpassingen aan boord
Fase 3 Uitvoering dienstverlening volgens contract:
Maandelijks voortgangsoverleg (on site/remote)
Fase 4 Teruglevering:
Onafhankelijke schadeopname
Demobilisatie
Fase 5 Evaluatie